Byggprojektledare med intresse för komplexa ombyggnadsprojekt

Har du erfarenhet av att driva projekt från idé till färdig produkt? Vill du ansvara för en egen projektportfölj och bidra till en god samhällsutveckling? Vi söker en erfaren byggprojektledare som vill vara delaktig i vår utveckling.

Du har flera andra projektledare som kollegor och rapporterar till en av våra två projektchefer. Rollen ingår i avdelningen Byggprojekt som förutom ombyggnads- och underhållsprojekt även jobbar med nyproduktion – ett nytt uppdrag som gör att organisationen växer och utvecklas.

Huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter

Som byggprojektledare ansvarar du för projektledning genom hela processen och säkerställer att projekten följer uppsatta mål avseende ekonomi, tid och kvalitet. I rollen ingår bland annat att:

  • Delta i uppstartsskedet med behovsanalys och planering tillsammans med förvaltare och hyresgäst
  • Ansvara för projektplanering och leda projekteringsarbetet
  • Styra konsulter och entreprenörer och ansvara för projektets genomförande
  • Ansvara för att projekten genomförs enligt gällande lagar, förordningar och krav samt interna regler
  • Arbeta med prognos och kostnadsuppföljning samt rapportering i projekten
  • Du agerar även bollplank vid investeringar och kan göra grova uppskattningar gällande byggkostnader. Du deltar i och bidrar till avdelningens verksamhetsutveckling.

Kvalifikationer och erfarenhet

Du har högskoleutbildning med byggteknisk inriktning, eller har förvärvat motsvarande kunskaper genom längre arbetslivserfarenhet. Det är meriterande om du har utbildning i BAS U och BAS P samt om du har erfarenhet av arbete i en digital projektplats, t.ex. Interaxo.

För denna roll krävs minst fem års erfarenhet av att leda byggprojekt och goda kunskaper i byggprocessens olika faser samt ekonomi i byggprojekt. Du har erfarenhet av upphandling och kan upprätta beslutsunderlag. Du behöver ha kunskap inom entreprenadjuridik och svensk bygglagstiftning.

Meriterande är erfarenheter av upphandling enligt LOU samt att ha arbetat i projekt med flerbostadshus och/eller vård-/omsorgsboenden. Erfarenhet av kommunal verksamhet och kännedom om kommunala besluts- och budgetprocesser är också meriterande, liksom erfarenhet av att ha arbetat i en beställarroll.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förmåga att självständigt planera ditt arbete och att arbeta med flera olika projekt samtidigt. Du behöver ha ett strukturerat arbetssätt och förmåga att väga samman komplex information. För att trivas i rollen som byggprojektledare är du en duktig problemlösare och har lätt för att anpassa dig till nya förutsättningar och situationer. Du har ett gott omdöme och ekonomisk medvetenhet.

Arbetet innebär mycket samverkan med externa och interna kontakter, och det är därför viktigt att du har en god förmåga att skapa förtroende samt att bygga och bibehålla goda relationer. Du har en god förmåga att förstå andras roller och förutsättningar, är intresserad av att hjälpa andra och anstränger dig för att finna lösningar.

Ansökan

Skicka in din intresseanmälan till Eva Westling, HR-ansvarig: eva.westling@micasa.se

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Micasa Fastigheter har ett modernt kontor på Nordkapsgatan 3 i Kista och erbjuder ett omväxlande och givande arbete i ett annorlunda fastighetsbolag med öppen, prestigelös och välkomnande atmosfär.

Läs mer om Micasa Fastigheter och följ oss på LinkedIn

Dela på: