Vanliga frågor

Nedan kan du se svaren på vanliga frågor vi får till vår kundtjänst.

Hur går jag till väga när jag vill beställa fibertjänster?

Du kan beställa TV, telefoni och internet via tjänsteleverantörerna som är knutna till Telia öppen fiber, alternativt de leverantörer som finns i Zitius utbud.

Läs mer under rubriken TV, telefoni och Internet: klicka här.

Hur gör jag för att betala hyran?

Som hyresgäst hos Micasa Fastigheter ska hyran betalas i förskott senast sista vardagen före varje ny månad. Betalning sker via uppgifterna på hyresavin som kommer via posten.

Läs mer genom att klicka här.

När planteras säsongens blommor?

Micasa Fastigheter planterar nya blommor i urnor kring fastigheterna tre gånger per år. Vårblommor planteras i april, sommarblommor i juni och höstfägringen i oktober.

Hur kan jag påverka värmen i min lägenhet?

Under den kalla årstiden ska temperaturen ligga på 22 grader i våra seniorbostäder samt vård- och omsorgsboenden. 

Tips för att få en bra inomhustemperatur

Ändra inte inställningarna på ventiler i lägenheter och håll ventiler öppna och rena. Ventilerna ser till att luften cirkulerar. Håll fritt från möbler framför element.

Läs fler tips genom att klicka här.

Hur gör jag för att säga upp min bostad?

Uppsägningen ska göras senast 3 månader före det månadsskifte som du vill att hyresavtalet ska upphöra. Uppsägningen ska göras skriftligen via brev eller e-post.

Läs mer genom att klicka här.

Vad innebär lägenhetsnummer och folkbokföringsnummer? 

Enligt Skatteverkets definition är lägenhetsnummer och folkbokföringsnummer samma sak. Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar vilken våning och var på våningen lägenheten finns.

I Micasa Fastigheter hittar du folkbokföringsnumret/lägenhetsnumret i ditt hyreskontrakt. Det kan även stå på din brevlåda/postfack.

Micasa har även egna objektsnummer för respektive lägenhet som anger fastighet, typ av bostad samt aktuell lägenhet. 

Läs mer på Skatteverkets webbplats.

Hur kontrollerar jag mitt anläggnings-ID?

Anläggnings-ID kallas ibland elmätar-ID. Ditt anläggnings-ID står på elfakturan. Det är ett 18-siffrigt nummer som börjar på 735. Anläggnings-ID ska även vara angivet på elmätaren.

Var kan jag vända mig för hjälp med att byta batteriet i brandvarnaren?

Kontakta vår kundtjänst och gör en felanmälan så får du hjälp med att byta batteriet i din brandvarnare, ring 08-508 360 01 eller e-posta till felanmalan@micasa.se. 

Dela på: