Samverkansavtal mellan Stockholms stad och Micasa

Om något går sönder eller börjar fungera dåligt i fastigheten, gäller det att veta vem som ansvarar för vad.

Ansvaret regleras i Samverkansavtalet mellan stadsdelsförvaltningarna och Micasa Fastigheter. Vem som står för kostnaden följer ansvarsfördelningen. Om du själv inte kan avhjälpa ett fel som är ditt ansvar kan du ringa Micasas felanmälan, så åtgärdar Micasa felet och fakturerar kostnaden. Du kan ladda ned broschyren som beskriver ansvarsfördelningen i pdf-form här bredvid.

Som tidigare meddelats kommer Micasa Fastigheter från hösten 2020 inte längre ta emot och genomföra enklare åtgärder. Hanteringen har godkänts i tolkningsgruppen. Dessa åtgärder (som inte kommer att utföras) omfattas inte av samverkansavtalet/är inte Micasas ansvar enligt ansvarsfördelningen i avtalet. Anledningen är att förvaltningarna redan har dessa tjänster upphandlade hos sig eller egen personal för att utföra dessa åtgärder.

Exempel på enklare åtgärder som Micasa Fastigheter inte längre utför:

  • Sätta upp krokar, hyllor, lampor, haspar, skyltar
  • Montera duschdraperi/stång, gardinstång, tittöga/dörröga, pappershållare, dörrstängare
  • Flytta möbler
  • Byte av lysrör/glödlampor/ljuskällor, toa-sits, batteri i brandvarnare
  • Inköp och montering av brandfilt, och brandskylt
  • Plombering av utrymme
  • Upphöjning av tvättmaskin
Dela på: