Fint samarbete när Kista Servicehus renoveras
Inför stundande Lucia begav sig Micasas tomtenissar till Kista Servicehus för att leverera take away-påsar med lussefika. Den senaste tiden har varit ansträngande för de som bor och arbetar i huset.
De boende har nyligen fått hjälp med att flytta till tillfälliga lägenheter i Kista Servicehus inför en totalrenovering och uppfräschning av servicehuset som Micasa utför på uppdrag av Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd.
- Vi bjöd boende och personal på lussefika som tack för tålamodet och fint samarbete i samband med flytten. Vi vet att det är påfrestande att flytta och det tar tid att ställa om, säger Agnes Renström, projektansvarig för renoveringen hos Micasa Fastigheter.
Zahra Haghpanah är verksamhetschef på Kista Servicehus, hon tycker att det var en betydelsefull gest.
- Det är väldigt uppskattat av våra boende som tillhör en skör målgrupp och som genomgått en tillfällig flytt mitt i en pandemi. Att bjuda på fika liksom andra goda handlingar stora som små är en bekräftelse på uppskattning, säger Zahra.
Inför och under renoveringen av servicehuset har Micasa Fastigheter ett viktigt samarbete med Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd och en tät dialog med de verksamhetsansvariga i huset.
- Att samarbetet fungerar bra är grundläggande för att renoveringen ska löpa på smidigt för såväl boende och personal som byggarbetare. Jag är glad att vi och stadsdelen har en rak och öppen kommunikation, säger Agnes.
- Samverkan betyder verka tillsammans, bara namnet är framgång och ett måste för att de som bor i servicehuset inte ska drabbas på något sätt. Jag ser en stor vilja att samverka från båda håll. Sen finns det saker som vi kunde löst bättre tillsammans vad gäller själva flytten men det är lärdomar för framtiden, säger Zahra.
Ungefär samtidigt som de boende fick varsin lussepåse levererad till dörren gick startskottet för den efterlängtade renoveringen av servicehuset. Byggentreprenören har etablerat sig på plats och i dagarna drar arbetet i gång. Till våren 2022 väntas projektet vara färdigt och samtliga lägenheter och allmänna ytor totalrenoverade.
- Jag är glad att våra boende kommer flytta in till känslan av en nybyggd lägenhet vid tillbakaflytten. Och vi som har Kista Servicehus som arbetsplats ser fram emot att komma tillbaka till ändamålsenliga, anpassade och fräscha lokaler att arbeta i, säger Zahra.
Människor i bild: Agnes Renström, projektansvarig på Micasa (till vänster) delar ut fikapåsar till personal på Kista Servicehus.