Upphandlingslagarna
Micasa Fastigheter köper varje år varor och tjänster för cirka 500 miljoner kronor.
För att på bästa sätt ta tillvara på konkurrensen på marknaden och hushålla med skattemedlen måste kommuner, kommunala bolag och myndigheter följa reglerna för offentlig upphandling. Det får inte förekomma osunda lojaliteter, valet av leverantör ska ske på affärsmässig grund och baseras på vilken leverantör som erbjuder den bästa varan eller tjänsten till de bästa villkoren. Alla leverantörer ska få möjlighet att tävla på samma villkor i varje upphandling.
Upphandlingslagarna bygger på EU-direktiv. De fem grundprinciperna är icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet och ömsesidigt erkännande. Bestämmelserna i upphandlingslagarna ska alltid tolkas utifrån grundprinciperna.
2017 kom nya upphandlingslagar som syftar till att det ska vara enklare och mer flexibelt att anskaffa varor och tjänster och att det ska vara lättare att ställa krav på samhälleliga mål. Om upphandlingen annonserades före 2017 gäller de äldre upphandlingslagarna.
Vill du ha mer information om lagen om offentlig upphandling? Läs mer på Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverkets webbplatser.