Trygghetslarm

I Stockholms stad har alla invånare över 65 år rätt till trygghetslarm.

Larmet ansöker du om hos Stockholms Trygghetsjour. Vilken utförare som ska komma vid larm väljer du själv. Den som är biståndsbedömd för hemtjänst behöver inte ansöka om larm eftersom det ingår. Hemtjänsten du valt kommer då när du larmar.

Så fungerar larmet

När du trycker på larmknappen, besvarar en larmoperatör vid Stockholms stads larmcentral anropet. Larmoperatören skickar larmet vidare till utföraren, som åtgärdar och ger hjälp.

Avgift

Avgiften för trygghetslarm är 119 kronor per månad och hushåll. Kostnaden för larmet kommer på faktura från utövaren. Om du har hemtjänst ingår avgiften för trygghetslarm i hemtjänstavgiften.

Välja utförare

Behöver du hjälp med att välja utförare kontakta Äldre direkt på telefonnummer 08-80 65 65. Information om de olika utförarna finns på Stockholms stads webbplats som du når via länken till höger. 

Installation och service av trygghetslarm

Larmcentralens teknikenhet sköter installation och service av trygghetslarm. Du kan kontakta teknikenheten via e-post larmcentralen@stockholm.se eller ringa på telefonnummer 08-508 406 13.

Dela på: