Vanliga frågor om fiber

Här hittar du svaren på vanliga frågor om fiber, både generellt om tekniken och om Telia öppen fiber som vi har i ett 60-tal av våra fastigheter.

Vad är fiber?

Fiber är den snabbaste metoden för informationsöverföring som finns idag. Mycket snabbare än bredband via telefonjacket.

Vad innebär olika hastigheter?

När man pratar om hastigheten på bredband anges ibland två värden för uppkopplingar (t ex 100/10 Mbit/s). Det första värdet är nedladdningshastighet, det andra är uppladdningshastighet.

Nedladdningshastigheten anger hur snabbt din uppkoppling kan ta emot data. En hög nedladdningshastighet innebär att du laddar ner filer, ser på tv online och surfar snabbare.

Uppladdningshastigheten anger med vilken hastighet du kan skicka data, vilket påverkar hur snabbt du kan skicka filer och spela spel online.

Med t ex 100/100Mbit/s skickar du data lika fort som du tar emot.

Vilken hastighet behöver jag?

10 Mbit/s
Fungerar fint för dig som sköter bankärenden och surfar hemifrån. Blir för långsamt för dig som laddar ner stora filer eller tittar på film online.

100 Mbit/s
För dig som skickar stora filer eller tittar på film online. Fungerar bra om du vill koppla upp flera datorer samtidigt.

1000 Mbit/s (1 Gbit/s)
Hastigheten kommer inte begränsa dig. Koppla upp flera datorer samtidigt, hämta och skicka stora filer, se på film online eller spela onlinespel.

Hur gör jag för att titta på TV via fiber?

En TV-box från Telia ingår i installationen. Aktivera TV-boxen och de sju kanaler som ingår i basutbudet genom att ringa till Telia på telefon 90 200, uppge numret som står på mediaskåpet och börjar med M (m-nummer).

Vill du ha fler TV-kanaler beställer du det enligt leverantörens utbud och pris. Väljer du en annan leverantör för TV än Telia behövs en separat TV-box från den leverantören.

Hur gör jag för att ringa med IP-telefoni?

Du behöver en telefonidosa som du beställer från leverantören du väljer.

Hur gör jag för att surfa trådlöst?

Du beställer en router av leverantören du väljer.

Vad kostar de olika tjänsterna?

Priserna är olika hos olika leverantörer. Priset styrs av vilka tjänster du väljer och hur snabbt du vill kunna surfa. Att det finns flera leverantörer att välja bland konkurrensutsätter priserna. För en överblick se www.bredbandswebben.se, sök på din gatuadress.

När något inte fungerar:

TV-boxen fungerar inte?

Ring Telia, telefon 90200, för att aktivera TV-boxen och få installationshjälp via telefon. Uppge m-numret som sitter på mediaskåpet i hallen.

Jag ringer leverantör för att beställa tjänster, men leverantören hittar inte mig och min adress?

1. Ring Telia, telefon 90200. Uppge alltid m-numret till leverantören.
Numret hittar du på mediaskåpet.

2. Saknas m-numret kontakta Micasa Fastigheter,
telefon: 08-508 360 01, e-post: fenanmalan@micasa.se.

3. Finns numret där, men leverantören hittar dig inte ändå, kontakta
Micasa på telefon: 08-508 360 01, e-post: felanmalan@micasa.se.

Tjänsterna jag beställt från leverantören fungerar inte?

Kontakta aktuell leverantör.

Dela på: