Trygghetsarbetare i Stockholmsnatten

När många av oss andra varvar ner och tar kväll - då går Störningsjouren på sitt pass. I trettiotvå år har de varje natt, året om, bidragit till att det är lugnt och tryggt i våra bostadsområden. En uppgift som kräver lika delar empati, prestigelöshet och tålamod. Och en och annan kanelbulle.
I Stockholmshems lokaler på Hornsgatan håller de till, Störningsjouren. Här är det uppbullat med fika och natten är ung.
Todd Lawrence har arbetat på Störningsjouren i femton år. Han om någon borde ju veta, har anledningarna att höra av sig förändrats över tid?
– Inte mycket, de speglar samhället ganska bra faktiskt. Vi har blivit mindre toleranta för rökning till exempel och det märks att fler och fler ringer på grund av att de störs av tobaksrök, säger Todd.
Bättre att ringa än låta bli
Störningsjouren tar emot akuta och pågående störningar via telefon. För att konstatera störningen åker de och lyssnar hemma hos den som anmält. Skollov (föräldrafria fester!) genererar en del störningar, men i övrigt är det lika många som ringer, oavsett vilken helg i månaden det är och oavsett årstid. Att det finns betydligt fler än en nyårsafton om året är dock något som Störningsjouren är väl medvetna om.
– Den absolut vanligaste störningen beror på att det spelas hög musik. Och den absolut vanligaste reaktionen vi får när vi ringer på är att de genast ber om ursäkt för att de inte visste att de störde omgivningen, säger Christian Lundgren, chef på Störningsjouren.
Han betonar att det inte finns något område som utmärker sig i negativ mening. Hur många samtal som kommer in beror helt enkelt på hur många som bor just där. Logiken är, många lägenheter genererar fler störningsärenden.
Att bo i ett flerfamiljshus innebär att vissa ljud ingår, men ju senare på kvällen desto tystare ska det vara.
– Det är bättre att ringa än att låta bli, vi finns ju här för alla som vill ha stöd och hjälp och vi talar inte om vem som har klagat. Men känner man sig bekväm att ta kontakt med sin granne så kan ofta saker och ting lösas på plats fortsätter Christian.
– Den dagen grannar börjar prata mer med varandra får vi söka nya jobb, flikar Todd in med glimten i ögat.
Ett sammansvetsat gäng
Här jobbar alla med alla. De varvar mellan och att vara ute på körningar, alltid i par, och att ha pass när de tar emot samtal inne på ledningscentralen.
– Det är hyresgästerna vi finns till för, och det är deras upplevelse som står i centrum. För oss gäller att ha ett öppet sinne och vara här och nu, varje kväll. Vi är ingen myndighet, vi är en serviceinsats, säger Todd eftertänksamt.
– Oss kan man även ringa om det finns obehöriga i de allmänna utrymmena, trapphus vind- eller källarutrymmen, tillägger Christian. Vi är trygghetsarbetare.
Timmarna går och efter en lugn måndagsnatt är det dags att åka hem, vinkla persienner och dra ner rullgardinen. Att somna på morgonkvisten är de vana vid, så några direkta sömntips har Störningsjourens personal inte. Eller förresten, vid närmare eftertanke är nog riktigt dåliga TV-serier det bästa sömnpillret ändå.
Om Störningsjouren
Störningsjouren är en gemensam service för hyresgäster som bor hos Micasa Fastigheter, Stockholmshem, Svenska Bostäder, Familjebostäder, Järfällahus, och Arbetarbostadsfonden. Sammantaget är ca 80 000 lägenheter kopplade till Störningsjouren. Under ett år åker Störningsjouren på mellan 5000-6000 ärenden. Närmare hälften av alla samtal de får kommer in under veckosluten.
Du når Störningsjouren på telefon 08 - 658 11 60. Jouren är öppen klockan 20 till 03 i veckorna och klockan 20 till 04 på fredag och lördag. Under kontorstid når du Micasas kundtjänst på telefon: 08-508 360 01.